Jak układać płyty jumbo

Mayumi po drugiej stronie lustra, czyli świat w czarno-białą kratkę

Temat: Przeżywalność załóg ?

jedynym problemem było ewentualne pogorszenie mobilności

M4A3E2 Jumbo miały kapkę zmieniony układ przeniesienia mocy, żeby mobilność taktyczna nie ucierpiała, a sprowadzało się to do zmiany przełożenia przekładni końcowej (o ile tak się po polsku zwie "final drive", czyli pewnie ostatnie koło zębate przed kołem napędowym). To ten sam, zdaje się, manewr, co w ostatnim wcieleniu 7TP i tu też jedyny negatywny skutek to spadek prędkości maksymalnej na drodze, z 42 km/h do 35 km/h.


Cóż - można było dołożyć zarówno pancerza

Żeby było śmieszniej, czy raczej smutniej, w lutym 1944 Chrysler dostał kontrakt na opracowanie zestawu dodatkowego pancerza dla M4. Zrobiono drewnianą makietę pokazującą grube ekstra płyty na przodzie kadłuba i naokoło wieży. I co? I nic, kontrakt anulowano w końcu tego samego miesiąca, chyba w związku z decyzją, żeby zrobić osobną wersję szturmową, późniejszego M4A3E2, mającego zupełnie nową wieżę. Gdyby takie zestawy wyprodukowano i dostarczono na Wyspy Brytyjskie wiosną 1944, to pewnie zaraz po pierwszych starciach w Normandii byłyby pocztą priorytetową wysłane do Francji i z miejsca straty by spadły gdzieś o połowę (mniej więcej tak się układała Kanadyjczykom normandzka proporcja perforacji przodu kadłuba i wieży na około, do perforacji ogółem).


jak i wrzucić armatę 90mm (w końcu M36B2 jeździło bodajże na podwoziu Shermana)

Ba! Tytułem eksperymentu założono też jednemu Shermanowi wieżę z M26 Pershinga, przy czym nie wymagało to żadnych modyfikacji kadłuba, bo oba wozy miały pierścień oporowy wieży o tej samej średnicy, 69'', czyli 1752 mm.


i problem Panzerwaffe można by rozwiązać nieco prościej...

Niestety Armored Force udawało się w jakiś sposób uważać, że z tego, jak Shermany radziły sobie z niemieckimi czołgami i armatami ppanc w Afryce, wynika, że tak samo dobrze sobie poradzą w Europie dwa lata później. Tymczasem w Tank Destroyer Command idea, że potrzeba będzie niedługo armaty 90 mm zaświtała jesienią 1942, a zainspirowane przez Brytyjczyków Ordnance miało pomysł na czołg szturmowy wiosną tego samego roku, z czego wziął się czołg T14.
Źródło: dws.org.pl/viewtopic.php?t=11177